V naší ordinaci se u pacientek velmi často setkáváme s opakovaným problémem zvaným vaginální mykóza. Některé ženy se s mykózou setkají jednou či dvakrát za život, jiné jí trpí opakovaně i několikrát ročně.

Co je to vaginální mykóza?

Vaginální mykóza je velmi nepříjemným onemocněním vagíny, jejímž nejčastějším původcem je kvasinka Candida albicans.Odtud také pramení název kvasinková infekce. Uvnitř pochvy se nachází prospěšné mikroorganismy, které pokud jsou v rovnováze, vytváří přirozené vaginální prostředí. To ženě prospívá a nečiní jí žádné potíže. Pokud se však některý z těchto mikroorganismů z nějakého důvodu přemnoží, dojde k vaginální nerovnováze, která způsobuje typické potíže.

Příznaky vaginální mykózy

• Svědění v intimních partiích
  • Pálení při močení
  • Jemný otok stydkých pysků
  • Bělavý hrudkovitý výtok
  • Bolest při sexuálním styku
  • Zápach a zarudlé stydké pysky
  • Bolest v podbřišku a nevolnost

Příčiny vaginální mykózy

Příčin vaginální mykózy může být mnoho. Mykóza nejčastěji vzniká v takovém prostředí, kde došlo k narušení přirozeného pH vaginální flóry vlivem zvýšené hladiny cukru v krvi či vlivem snížené obranyschopnosti organismu.

Uvedeme si zde několik nejčastějších příčin vaginální mykózy:

• Užívání antibiotik – nerovnováha mikroflóry v pochvě a přemnožení kvasinek
  • Cukrovka – zvýšená hladina cukru v krvi tvoří živnou půdu pro kvasinky
  • Těhotenství – zvýšená hladina estrogenů a cukrů, opět dochází k přemnožení kvasinek
  • Stres – (velmi častá příčina) stres vyplavuje určité látky do krve, které způsobují rozvoj mykóz
  • Zapaření genitálií – nošení nevhodného prádla, mokré plavky, tanga a těsné kalhoty. Tvoří se vlhké a teplé prostředí ideální pro přemnožení kvasinek
  • Nesprávná či nedostatečná hygiena – příliš časté či nedostatečné omývání genitálií, provádění častých výplachů pochvy či nevhodné používání mýdel, sprchových gelů, parfémovaných vložek či tamponů.
  • Špatné stravování – strava ovlivňuje hladinu určitých látek v krvi, nedoporučujeme velké množství cukrů v potravě – zejména u žen, které na mykózy trpí.
  • Přenosem ze sexuálního partnera – může docházet k tzv. ping pong efektu, kdy si mykózu partneři vzájemně předávají. Je nutné, aby si oba partneři léčili najednou. Po dobu léčby je třeba dodržet sexuální abstinenci.

Léčba vaginální mykózy

Vaginální mykózu lze léčit volně prodejnými léky. Pokud se ovšem jedná o opakovanou kvasinkovou infekci nebo léčba nezabírá, či se stav dokonce zhoršuje, doporučujeme navštívit gynekologa a nechat se odborně vyšetřit. Lékař zahájí cílenou léčbu a napíše vám léky, které jsou vázané na lékařský předpis.

Mezi preparáty, určené k vaginální léčbě, patří například vaginální čípky, krémy či tablety. Po léčbě doporučujeme několik týdnů užívat probiotika, které pomohou obnovit normální poševní prostředí.

Trápí vás vaginální mykóza či jiné vaginální potíže? Objednejte se k nám na lékařskou prohlídku. Společně vaše zdravotní problémy odstraníme.

Objednat se

S jakými pojišťovnami spolupracujeme

a jaké platební karty přijímáme

Partneři